Species chauvinism
Zagadnienia etyki koncentrujące się wokół statusu moranego zwierząt, ich praw, różnic między zwierzętami a ludźmi
Fish Liberation - ethical aspects of semivegetarianism Featured
Tuesday, 12 October 2010 20:29 Written by Krzysztof SajaCzęść wegetarian i obrońców zwierząt uznaje, że jedzenie mięsa jest moralnie złe. Zazwyczaj ocena taka ma ogólny charakter i nie bierze pod uwagę istotnych różnic między gatunkami hodowanych zwierząt. Ten sam rodzaj zarzutów stosuje się w odniesieniu do spożywania wołowiny, wieprzowiny, baraniny, kurczaków czy ryb. Z drugiej strony, spotkać można przekonanie, że jeśli ktoś ma problemy ze zmianą diety na bezmięsną, zawsze lepiej jest zostać semiwegetarianinem niż tkwić przy diecie mięsnej. Niejednokrotnie za najmniej moralnie naganne uznaje się spożywanie ryb (ichtiwegetarianizm), dieta taka oceniana jest bowiem z większym uznaniem niż krytykowane zwyczaje mięsożerców. Choć wśród wegetarian spożywanie jedynie ryb uznaje się za zatrzymanie się w pół drogi do zalecanej postawy moralnej, tj. pełnego wegetarianizmu lub weganizmu, ichtiwegatarianizm traktuje się je jako wyraz troski o dobrostan zwierząt i moralnie lepsze rozwiązanie niż pozostanie typowym mięsożercą. Jak będę jednak dowodził spożywanie ryb jest z perspektywy trzech szeroko akceptowanych przez obrońców praw zwierząt założeń etycznych moralnie najgorszym rozwiązaniem. Osoby jedzące jedynie ryby w świetle przekonań zakładanych przez samych wegetarian działają bowiem moralnie gorzej niż osoby, które są pełnymi mięsożercami.
Read more...Beefism - Why vegetarians should promote meat eating?
Saturday, 18 September 2010 21:00 Written by Krzysztof SajaW pewnym momencie mojego życia znany obrońca praw zwierząt Peter Singer przekonał mnie, że niemoralne jest spożywanie mięsa. Postanowiłem zostać wegetarianinem, obiecując sobie, że wytrwam choć jeden rok. Nie jadłem mięsa prawie rok. Trudności w byciu polskim wegetarianinem zwyciężyły. Po tym eksperymencie pozostało jednak we mnie przekonanie, że spożywanie mięsa, choć powszechnie akceptowane i kulturowo bardzo wspierane, jest niemoralne. Zacząłem mieć jednak w tej sprawie wątpliwości. Doszedłem bowiem do wniosku, że, biorąc pod uwagę utylitarystyczną etykę P.Singera, mogę pozwolić sobie na jedzenie wołowiny. Wbrew stereotypom i zgodnie z utylitaryzmem spożywanie wołowiny jest bowiem wielokrotnie mniej niemoralnie niż np. spożywanie ryb. W gruncie rzeczy osoby, które nakłaniają do pełnego wegetarianizmu działają moralnie gorzej niż te, które promują jedzenie mięsa wołów. Stanowisko to nazywa się beefizmem.
Read more...Chciałbym założyć tu osobny wątek podnoszący specjalnie kwestię, czy etyka musi być antropocentryczna. Moim zdaniem nie istnieje inna etyka. Jako utylitarysta jestem świadom trudności, jakie na gruncie utylitaryzmu można by wysunąć wobec tego twierdzenia. Proszę pozwolić, że szerzej rozwinę swoje wywody w tej kwestii następnym razem. Tu chciałbym dotknąć dwóch istotnych tez określających antropocentryczność etyki, wchodząc zarazem w polemikę z tekstami Pani Urszuli Zarosy.
Read more...Blog Categories
- Business Ethics (0)
- Virtue Ethics (0)
- Environmental ethics (0)
- Individual Ethics (0)
- Medical Ethics (0)
- Abortion (2)
- Prenatal examinations (0)
- The definition of death and transplants (0)
- Euthanasia (1)
- Genetic Engineering (0)
- Quality of life (0)
- Cloning (0)
- Care in terminal stages (0)
- Life support (0)
- Psychiatry (0)
- Doctor-patient relationship (0)
- Health care system (0)
- Value of life (0)
- Knowledge and practice (0)
- In vitro fertilization (0)
- Health and sickness (0)
- General Ethics (3)
- Political Ethics (0)
- Social Ethics (0)
- Affirmative action (0)
- Discrimination (3)
- Education (0)
- Capital punishment (0)
- Media (0)
- Drugs (0)
- Disability (0)
- Slavery (0)
- New technologies (2)
- Collective responsibility (0)
- Pacifism (0)
- Pornography (0)
- Sexual violence (0)
- Racism (0)
- Family (0)
- Legal sanctions (0)
- Personal relationships (0)
- Intelectual property (0)
- Recommended (1)
- Wywiad (1)
Conferences and Lectures
Licznik śmierci
Ilość zwierząt zabitych w celu konsumpcji mięsa, jajek czy nabiału na świecie od momentu otworzenia tej strony. Licznik nie zawiera informacji o miliardach ryb zabijanych rocznie.
W oparciu o 2007 statistics from the Food and Agriculture Organization of the United Nations' Global Livestock Production and Health Atlas.
Subscribe by email
Informations about The Ethical Ethics Blog
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani opublikowaniem artykułu na Blogu EP, poniżej znajdują się informacje dla potencjalnych autorów.