Piekielna natura wojny
„Jest rzeczą równie rozsądną ukazać jakiś rodzaj uwięzienia przez inny, jak ukazać coś, co nie istnieje rzeczywiście przez coś innego, co istnieje”- Daniel Defoe.
Nawet jeżeli piekło opisane w literaturze sakralnej nie istnieje, istnieje ono w wymiarze materialnym – podczas wojny. Kiedy mamy do czynienia z wojną na usta cisną nam się słowa, że nieważne jaki jest cel, powód wojny (ius ad bellum), nieważne jakie środki są wykorzystywane do jej prowadzenia (ius in bello), kiedy już wojnę wszczęto, wojna jest „piekłem”. Co pozwala nam jednak dokonywać takiego porównania? Co czyni wojnę „piekłem na ziemi”?
Ocena militarnej okupacji według Jeffa McMahana
Zdaniem Jeffa McMahana okupacja często niesie ze sobą zagrożenie siły militarnej oraz możliwość użycia siły wojskowej, przez co w swej naturze podobna jest do wojny. W przypadku wojny mamy do czynienia z podziałem na prawo ius ad bellum (zasady, które mówią jaki jest cel, powód wojny i usprawiedliwiają jej wszczęcie oraz kontynuację) i ius in bello (zasady regulujące sposób jej prowadzenia). Podział ten dotyczyć może również okupacji, przez co o moralności okupacji będziemy mogli mówić przez pryzmat moralności wojny. Istnieją zatem zasady, które będą nam mówiły, kiedy okupacja jest usprawiedliwiona, a także takie, które wskażą nam sposoby regulujące prowadzenie okupacji. Użycie siły wojskowej zawsze pociąga za sobą użycie jej przeciwko tym, którzy się jej sprzeciwiają, stawiają opór, albo używają siły wobec niewinnych. Nawet jeżeli okupowana ludność jest traktowana dobrze, to i tak cechuje ją niskie poczucie samostanowienia. Dlatego okupacja zawsze wymaga moralnego usprawiedliwienia. W tym artykule postaram się zbadać za Jeffem McMahanem status moralny okupacji sprawiedliwej oraz niesprawiedliwej, wymienić podstawowe kryteria decydujące o statusie moralnym okupacji oraz poprzez klasyfiakcję okupacji wskazać niektóre postawy, jakie powinny być przyjmowane przez ludność okupowaną, a także samych okupantów.
Kategorie bloga
- Etyka biznesu (0)
- Etyka cnót (0)
- Etyka ekologiczna (0)
- Etyka indywidualna (0)
- Etyka medyczna (0)
- Aborcja (2)
- Badania prenatalne (0)
- Definicja śmierci a transplantacje (0)
- Eutanazja (1)
- Inżynieria genetyczna (0)
- Jakość życia (0)
- Klonowanie (0)
- Opieka w stanach terminalnych (0)
- Podtrzymywanie życia (0)
- Psychiatria (0)
- Relacja lekarz-pacjent (0)
- System opieki zdrowotnej (0)
- Wartość życia (0)
- Wiedza i praktyka (0)
- Zapłodnienie pozaustrojowe (0)
- Zdrowie i choroba (0)
- Etyka ogólna (3)
- Etyka polityczna (0)
- Etyka społeczna (0)
- Akcja afirmatywna (0)
- Dyskryminacja (3)
- Edukacja (0)
- Kara śmierci (0)
- Media (0)
- Narkotyki (0)
- Niepełnosprawność (0)
- Niewolnictwo (0)
- Nowe technologie (2)
- Odpowiedzialność zbiorowa (0)
- Pacyfizm (0)
- Pornografia (0)
- Przemoc seksualna (0)
- Rasizm (0)
- Rodzina (0)
- Sankcje prawne (0)
- Stosunki osobowe (0)
- Własność intelektualna (0)
- Polecane (1)
- Wywiad (1)
Prenumeruj emailem
Informacje o Blogu EP
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani opublikowaniem artykułu na Blogu EP, poniżej znajdują się informacje dla potencjalnych autorów.