Odezwa Abolicjonistów Praw Zwierząt

Plik w j. polskim ze zwięzłą prezentacją przesłania "Abolicjonistów Praw Zwierząt" wraz z linkiem do strony. Podejście abolicjonistów rozwijane jest przez prof. Gary L. Francione. Jego głównym przesłaniem jest obrona praw zwierząt oraz uzasadnianie tezy, że naszym moralnym obowiązkiem jest zostać weganinem.
Images (1)
Reviews (1)
byrise

January 14, 2011

Popierając zasadnicze przesłanie, nie mogę jednak powstrzymać się od kilku uwag. Odniosę je do konkretnych fragmentów odezwy.

1.
"Jajo z “produkcji bezklatkowej” jest okupione takim samym cierpieniem, co jajo z “chowu klatkowego”."

Tak wątpliwego i nielogicznego stwierdzenia Francione nie popiera żadnym uzasadnieniem lub rozwinięciem, co niestety może sugerować, że cała odezwa oparta jest na niezbyt rzetelnych podstawach. W moim przekonaniu, akurat te cyfry na jakach są pierwszą, nieśmiałą próbą uświadamiania konsumentom tego, z czym wiążą się produkty zwierzęce. Pod koniec tej drogi może zobaczymy kiedyś naklejki „produkt okupiony cierpieniem i śmiercią zwierzęcia”.

2.
"Ponadto nic nie wskazuje, że poprawa traktowania zwierząt doprowadzi do zakończenia ich eksploatacji albo jej istotnego zmniejszenia."

Nie możemy jednak ignorować faktu, że zmniejszenie spożycia produktów odzwierzęcych o 10%, ma mniej więcej takie same znaczenie dla zmniejszenia skali eksploatacji, co zwiększenie ilości wegan z 1% do 10%. Wychodząca z tych samych przesłanek w kwestii praw zwierząt I. Newkirk zdaje się mieć większe zrozumienie dla prawideł ekonomii. Wprowadzanie wyższych standardów traktowania zwierząt związane jest ze zwiększaniem kosztów, co z kolei musi powodować wzrost cen, a więc ograniczanie spożycia.
Pomijam przy tym, że rygorystyczne stanowisko Francione, negujące welfarystyczne reformy, staje się już bardzo wątpliwe moralnie, jak jego krytyka przyjęcia rewolucyjnej w tym względzie (jaka smutna rzeczywistość) Proposition 2:
„Nie wolno utrzymywać zwierzęcia w taki sposób przez cały dzień lub większość dnia w sposób, który nie pozwala mu na:
(a) położyć się, wstać, w pełni wyprostować kończyny i
(b) swobodnie się obrócić”

3.
"Nasze myślenie o zwierzętach jest bardzo pogmatwane. Wielu z nas żyje, lub żyło, ze zwierzętami w domach: z psami, kotami, królikami itd. Kochamy te zwierzęta. Są ważnymi członkami naszych rodzin. Kiedy umierają, jesteśmy pogrążeni w żalu. Ale wbijamy widelce w inne zwierzęta, wcale nie różniące się od tych, które kochamy. To nie ma sensu."

Gdyby jeszcze Francione rozumiał kryterium wspólnotowe, które obdarza prawami tych, którzy są jej członkami, a każe pozbawiać tych, których się wyklucza…

Submit review»

Przeglądaj katalog

Współtwórz Katalog Etyki

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani opublikowaniem materiałów w Katalogu Zasobów Etyki, poniżej znajdują się informacje.

Redaktor Katalogu Zasobów - mgr Marek Pawłowski
Kontakt - mpawlowski@etykapraktyczna.pl