Współczesna etyka cnót zwana także etyką charakteru jest obecnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych „teorii” etycznych. Przełom obecnego i poprzedniego stulecia to szczytowy moment jej rozwoju. Po wielu latach ostrych dyskusji z utylitarystami i deontologami zyskała ich przychylność, powstały nawet próby wprowadzenia niektórych postulatów etyki cnót na grunt prezentowanych przez nich teorii, w postaci stosownych aretologii. Znacząca jest także wielość aplikacji etyki cnót nie tylko w etyce stosowanej, ale też filozofii społecznej, politycznej czy filozofii wychowania. Język aretyczny na trwałe wszedł do filozoficznego dyskursu i popularnych dyskusji.
Natasza Szutta
Adiunkt w Zakładzie Etyki i Filozofii Społecznej Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka książki Współczesna etyka cnót. Projekt nowej etyki?, Gdańsk 2007; redaktor antologii Współczesna etyka cnót: możliwości i ograniczenia, Warszawa 2010. Obecnie pracuje nad książką pod roboczym tytułem: Czy istnieje coś, co zwiemy moralnym charakterem?
Kategorie bloga
Utylitaryzm
(17)
Zwierzęta
(16)
Metaetyka
(12)
Inne
(9)
Konferencje
(9)
Religia
(7)
Etyka ogólna
(7)
Aborcja
(5)
Pomaganie
(4)
Sumienie
(4)
Dyskryminacja
(4)
Deontologia
(3)
Samobójstwo
(3)
Etyka bizesu
(2)
Nowe technologie
(2)
Wywiad
(2)
Recenzje
(2)
Terroryzm
(2)
Eutanazja
(1)
Słowa kluczowe
etyka
aborcja
śmierć
zwierzęta
krytyka deontologii
przemoc
Bóg
racje praktyczne
konsekwencjalizm
utylitaryzm
dyskryminacja
etyka ezoteryczna
szowinizm gatunkowy
krytyka utylitaryzmu
Michael Walzer
nieposłuszeństwo obywatelskie
Jeff McMahan
religia
etyka polityczna
podmiotowość moralna
konferencja
etyka ogólna
acta
deontologia
homoseksualizm
metaetyka
etyka ekologiczna
prawa człowieka
etyka zabijania
etyka praw zwierząt