Kilka uwag w sprawie kryterium genetycznego w sporze o (nie tylko) aborcję
Tekst jest polemiką z głównymi tezami artykułu M. Rutkowskiego, Kryterium genetyczne w sporze o aborcję. Autor uważa, że nie sposób skutecznie krytykować argumentu genetycznego przeciwko aborcji w oparciu o twierdzenie, że nie jest możliwa moralnie neutralna definicja człowieczeństwa. Dowodzi również, że argument genetyczny można by obronić przed niektórymi zarzutami, gdyby rozpatrywać ludzkie zarodki nie z punktu widzenia tradycyjnej ontologii substancjalistycznej, lecz z punktu widzenia ontologii procesualistycznej.
Artykuł zawiera ponadto kilka zarzutów natury formalnej; między innymi, że w argumentacji przeciwko kryterium genetycznemu Rutkowski używa terminów emotywnych oraz, że nie jest do końca jasne, jak rozumie on identyczność zygoty i dorosłego człowieka. Pokazuje też, jak niebezpieczne może być twierdzenie o braku jednoznacznej definicji „ludzkiego materiału genetycznego”.
O kryterium genetycznym w sporze o aborcję raz jeszcze. Odpowiedź na zarzuty
Tekst zawiera odpowiedź na zarzuty sformułowane w artykule T. Kąkola, Kilka uwag w sprawie kryterium genetycznego w sporze o (nie tylko) aborcję. Autor dowodzi, że przedstawiona przez niego krytyka argumentu genetycznego przeciwko aborcji nie opiera się na twierdzeniu, że nie jest możliwa neutralna definicja człowieczeństwa, lecz na założeniu zgodnie z którym tego typu definicja nie może stanowić przesłanki argumentu prowadzącego do wniosku, że dokonywanie aborcji jest moralnie złe. Pokazuje również, że nie można obronić argumentu genetycznego odwołując się do ontologii procesualistycznej.
Artykuł zawiera ponadto odpowiedzi na zarzuty natury formalnej dotyczące braku należytej konsekwencji w rozumowaniu, niejednoznaczności używanych twierdzeń, czy niewłaściwego ich uzasadnienia.
Czy aborcja jest zawsze niemoralna? Przypadki ludzkich chimer
Niektórzy z nas mogą być ludzkimi chimerami. Choć możliwość taka dotyczyła prawdopodobnie wszystkich naszych przodków, wiemy o tym dopiero od niedawna. Fakt ten sprawia, że argumenty etyczne przeciwko aborcji, które nie uwzględniają tej wiedzy, gdyż były formułowane na przykład w czasach kiedy wiedza na ten temat nie była jeszcze dostępna, są dużo słabsze, niż pierwotnie wydawało się to ich zwolennikom.
Kategorie bloga
- Etyka biznesu (0)
- Etyka cnót (0)
- Etyka ekologiczna (0)
- Etyka indywidualna (0)
- Etyka medyczna (0)
- Aborcja (2)
- Badania prenatalne (0)
- Definicja śmierci a transplantacje (0)
- Eutanazja (1)
- Inżynieria genetyczna (0)
- Jakość życia (0)
- Klonowanie (0)
- Opieka w stanach terminalnych (0)
- Podtrzymywanie życia (0)
- Psychiatria (0)
- Relacja lekarz-pacjent (0)
- System opieki zdrowotnej (0)
- Wartość życia (0)
- Wiedza i praktyka (0)
- Zapłodnienie pozaustrojowe (0)
- Zdrowie i choroba (0)
- Etyka ogólna (3)
- Etyka polityczna (0)
- Etyka społeczna (0)
- Akcja afirmatywna (0)
- Dyskryminacja (3)
- Edukacja (0)
- Kara śmierci (0)
- Media (0)
- Narkotyki (0)
- Niepełnosprawność (0)
- Niewolnictwo (0)
- Nowe technologie (2)
- Odpowiedzialność zbiorowa (0)
- Pacyfizm (0)
- Pornografia (0)
- Przemoc seksualna (0)
- Rasizm (0)
- Rodzina (0)
- Sankcje prawne (0)
- Stosunki osobowe (0)
- Własność intelektualna (0)
- Polecane (1)
- Wywiad (1)
Prenumeruj emailem
Informacje o Blogu EP
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani opublikowaniem artykułu na Blogu EP, poniżej znajdują się informacje dla potencjalnych autorów.