O mnie

Podstawowe informacje

O mnie
Dr Wacław Janikowski. Etyk, metaetyk. Adiunkt w Zakładzie Etyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Szczecińskiego. Zainteresowania naukowe: etyka, metaetyka, filozofia języka (znaczenie i odniesienie, empiryzm a transcendentalizm), filozofia umysłu i neuronauka (świadomość, reprezentowanie, przekonania i chcenia, procesy decyzyjne, wola), psychologia moralności, psychologia osobowości, psychologia ewolucyjna, filozofia psychologii. W filozofii naturalista metodologiczny. W etyce obiektywny utylitarysta czynów i subiektywny umiarkowany utylitarysta zasad. Zwolennik kulturowego pluralizmu utylitaryzmów zasad. Autor książki „Naturalizm etyczny we współczesnej filozofii analitycznej”, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2008 [http://semper.istore.pl/pl,product,380863,naturalizm,etyczny.html]. Przygotowuje pracę monograficzną dotyczącą kompatybilistycznych ujęć wolnej woli i odpowiedzialności moralnej. E-mail:
Płeć
Mężczyzna

Informacje kontaktowe

Adres
janiwac@poczta.fm
Miejscowość
Szczecin

Wykształcenie/Praca

Firma
Zakład Etyki, Instytut Filozofii, Uniwersytet Szczeciński
Nazwa szkoły
Uniwersytet Szczeciński
Adres szkoły
Ul. Krakowska 71
71-017 Szczecin
Zakres kompetencji
na stronach EP: Redaktor Encyklopedii Etyki
Kierunek studiów
Filozofia
Zawód
adiunkt, pracownik naukowy i nauczyciel akademicki
Stopień naukowy
dr
Nazwa uczelni
Uniwersytet Szczeciński
Rok uzyskania dyplomu
2004, UMK Toruń
Najważniejsze publikacje
„Naturalizm etyczny we współczesnej filozofii analitycznej”, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2008 [http://semper.istore.pl/pl,product,380863,naturalizm,etyczny.html].
Wacław Janikowski
Wacław Janikowski
Dr Wacław Janikowski. Etyk, metaetyk. Adiunkt w Zakładzie Etyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Szczecińskiego. Zainteresowania naukowe: etyka, metaetyka, filozofia języka (znaczenie i odniesienie, empiryzm a transcendentalizm), filozofia umysłu i neuronauka (świadomość, reprezentowanie, przekonania i chcenia, procesy decyzyjne, wola), psychologia moralności, psychologia osobowości, psychologia ewolucyjna, filozofia psychologii. W filozofii naturalista metodologiczny. W etyce obiektywny utylitarysta czynów i subiektywny umiarkowany utylitarysta zasad. Zwolennik kulturowego pluralizmu utylitar
7 lat temu
  • Punkty
  • Użytkownik od:
  • czwartek, 14 stycznia 2010 09:55
  • Ostatnio on-line:
  • 4 lat temu
  • Profil oglądano:
  • 15806 razy

Moje recenzje w katalogu

Użytkownik nie napisał jeszcze recenzji

Moje wpisy w katalogu

Użytkownik nie umieścił jeszcze żadnych wpisów w katalogu

Moje komentarze

2011-06-11 17:33:36
Wszystkie wymienione zastrzeżenia w powyższych trzech kolejnych wpisach są dość lapidarnie ujętymi, ale trafnymi argumentami, które moim zdaniem sumarycznie powinny być wzięte poważnie jako wystarczający kontrargument przeciw postawionemu zarzutowi o rzekomej niemoralności utylitaryzmu.
2011-04-03 21:06:48
Utylitaryzm czynu jako procedura decyzyjna, tj. to, co nazywam „utylitaryzmem subiektywnym”, jest niewiarygodny, zakłada bowiem wiedzę, której najczęściej nie posiadamy. Np. w przykładzie z małżonką zdradzającą marynarza mowa jest o „pewności”, którą rzekomo posiada małżonka. Trudno jednak wyobrazić .....
2011-03-23 14:16:59
Krzysztofie, możesz tak uważać, tzn. „nie kupować”, ale ja bym nie myślał życzeniowo. Jest prawdopodobne, że z dwóch wymienionych przeze mnie powodów do końca ludzkiej historii etycy będą dzielić się na utylitarystów, nie-utylitarystów, i jakichś jeszcze pozostałych nie zainteresowanych nawet podzia .....
Nie wykluczone, że sam Henry Sidgwick trochę obawiał się masowego upowszechnienia idei ezoteryzmu, skoro przedstawił ją dopiero przy końcu ostatniej księgi swojego dzieła Methods of Ethics. A przecież mógł sądzić, że wielu nie doczyta dzieła do końca. Odnosząc się do samego argumentu, po pierwsze na .....
Już z punktu widzenia prostego utylitaryzmu czynów możliwe są sytuacje, w których mamy do czynienia z ezoterycznością etyki. Przez tego rodzaju sytuację, nazwijmy ją „sytuacją ezoteryczną”, w skrócie E, rozumiem zachodzenie co najmniej trzech faktów: 1) jakaś osoba S powinna (nie powinna) moralnie z .....

Uczestniczę w wydarzeniach

Nowe na tablicy grup

Aktywne grupy

Brak aktywnych grup.

Komentarze zdjęć

  • MC Otwarty rasizm przy udziale naruszenia chociażby prawa do zrzeszania się i tworzenia związków zawodowych...
  • MC Praca na "czarno".
  • historia lubi się powtarzać... Historia lubi się powtarzać... Jednak można uniknąć wielu ludzkich pomyłek, jeśli tylko zaczniemy analizować niektóre fakty. Co Wy na ten temat sądzicie?
  • kij, marchewka Niestety kij i marchewka są koniecznym elementem tak moralności jak i etyki. Choć jest racją, że przydałoby się więcej marchewek.